Projekt NO LABEL jest już za półmetkiem. Czekają nas jeszcze kolejne panele dyskusyjne i finalizujące projekt Hakatony. Jedno i drugie organizowane i przygotowywane przez naszych Movers & Shakers. Już teraz widzimy, że ich kreatywność nie ma granic, a stopień zaangażowania w działania nas zaskoczył.
Czego dowiedzieliśmy się do tej pory? Młodzi ludzie są świadomi, że nasz świat płonie i chętnie wezmą udział w gaszeniu tego pożaru, ale potrzebują pomocy. Potrzebują kogoś, kto pokaże im narzędzia i możliwości (edukatorów), potrzebują być wysłuchani (działacze, politycy, biznes), potrzebują wsparcia: od swoich rówieśników, nauczycieli, dorosłych, decydentów… Chcą wziąć odpowiedzialność za siebie, swoje otoczenie, swoją społeczność. Trzeba ich tylko wysłuchać.
Nasi uczestnicy nie zamierzali być tylko biernymi widzami tego wydarzenia. Część z nich zdecydowała się wziąć sprawy w swoje ręce i stać się częścią pokazu! Utalentowani uczestnicy zaprojektowali i uszyli swoje własne stroje zgodne z duchem no-waste. Wykorzystując używaną odzież, akcesoria i inne tekstylia przygotowali własne propozycje na pokaz mody. A nasz wspaniały partner - SAPU zgodził się pokazać 10 najlepszych projektów na wybiegu!
Dla naszych młodych aktywistów było to ogromne przeżycie: przyjęto ich jak zawodowych projektantów mody, zaproszona za kulisy, aby porozmawiali z modelami i pomogli im przygotować się do pokazu. Jak sami przyznali: nie spodziewali się tego i było to dla nich unikalne doświadczenie.
Co dalej?
Zgodnie z planem, Movers & Shakers mieli przyjechać do Krakowa, aby spotkać się ze swoimi kolegami z krajów partnerskich, wziąć udział w warsztatach, porozmawiać o projekcie i obejrzeć No Waste Show zorganizowany przez Krakowskie Szkoły Artystyczne.
MasterPeace Polska, który był organizatorem M&S Meeting w Krakowie postawił na sztukę i aktywizm.
Uczestnicy - wszyscy, nie tylko młodzi - wzięli udział w warsztatach artystycznych.
Pierwszego dnia dostali trudne zadanie: mieli pomyśleć o słoniu, a potem go narysować. Warsztaty rysowania połączone z krótkim wykładem na temat roli sztuki i tworzenia w życiu ludzi, okazały się strzałem w dziesiątkę: wsród smiechów i rozmów powstału unikatowe prace, które wprowadziły wszystkich w kreatywny nastrój!
Drugi dzień przyniósł kolejne warsztaty, prowadzone przez Justynę Dziumę z Chórtowni. Tym razem uczestnicy zostali rozśpiewani - po krótkiej serii ćwiczeń rozgrzewających odkryli, że “śpiewać każdy może”. I bardzo im się to spodobało.
Krakowskie Szkoły Artystyczne zaprosiły naszych aktywistów - Movers & Shakers, na warsztaty upcyklingu: redesignu i odnowy używanych ubrań i akcesoriów. Przez dwie i pół godziny uczestnicy przywracali blask podkoszulkom, torebkom, biżuterii. Warsztaty, prowadzone przez panią Magdalenę Kęskiewicz, wykładowczynię szkoły, okazały się ogromnym sukcesem. Niezależnie od umiejętności i doświadczenia, uczestnicy wykazali się niezwykłą kreatywnością i entuzjazmem. Wykorzystując używane ubrania i różnorodne akcesoria, przekształcili je w prawdziwe małe arcydzieła. Niektórzy zabrali swoje kreacje do domu, a te, które pozostawiono, szybko znalazły nowych właścicieli. Podczas panelu dyskusyjnego podsumowującego nasze wrażenia ze spotkania w Polsce, pani Magda wspomniała, że skorzystali z nich studenci fotografii, którym bardzo spodobały się stworzone projekty.
Warsztaty upcyklingu w KAS były dla uczestników podsumowaniem inicjatywy No Label. Po zgłębieniu negatywnych aspektów branży modowej oraz możliwości zmian na lepsze i zasad świadomej konsumpcji, chcieliśmy pokazać im, jak mogą samodzielnie tworzyć zrównoważoną modę.
Na koniec pobytu w Krakowie, Klub MasterPeace Poland postanowił pokazać swoim gościom przykłady artywizmu w najczystszej postaci i zabrał ich do Muzeum Banksy'ego w Krakowie. Niezwykłego miejsca, gdzie można obejrzeć reprodukcje najważniejszych prac artysty i zapoznać się z ich historią i poglądami autora na sztukę.
No Waste Show
Zadanie było proste.
Po pierwsze: przygotować materiały edukacyjne dotyczące ekonomii obwarzanka i artywizmu. Korzystając z obszernych zasobów dostępnych na stronie internetowej DEAL, w tym Hello Doughnut i Dimensions of the Doughnut, stworzyliśmy podręcznik Doughnut Basics. Ten wyjątkowy przewodnik po modelu Obwarzanka pomógł uczestnikom naszego projektu zrozumieć powiązania elementów.
Po drugie: zebrać zainteresowaną młodzież i zaprosić ją na warsztaty.
Po trzecie: wybrać spośród nich grupę najbardziej zaangażowanych i chętnych do dalszego działania - Movers & Shakers, którzy przejmą od nas pałeczkę i będą promować nasze cele i plany wśród rówieśników.
To właśnie oni mają za zadanie organizować i prowadzić panele dyskusyjne, na których rozmawiają ze swoimi kolegami krajów partnerskich, o tym czego się nauczyli i co chcą zrobić z tą wiedzą. To oni zaprojektowali - pod wpływem warsztatów artywistycznych - nadruki, które znalazły się na bluzach (hoodies) uszytych przez WoMan Force, zrównoważoną markę z Niemiec.
I to oni stali się częścią No Waste Show w czasie Krakow Fashion Week.
M&S 2025
Moda jest niezwykle ważnym elementem naszej tożsamości. W zależności od potrzeb: może być narzędziem wyrażenia naszej indywidualności i wyjątkowości, pozwala wtopić się w tłum lub dopasować do grupy. W różnych miejscach i epokach, moda staje się narzędziem wyzwolenia lub narzędziem opresji (nakaz noszenia hidżabu i jego zrzucanie przez kobiety w miejscach publicznych, jako forma protestu w Iranie).
Dla młodych ludzi moda jest jak oddychanie: wiedzą co jest “na topie”, a co jest “obciachem”. Muszą być na bieżąco, aby dopasować się do wybranej grupy, do której chcą przynależeć.
Ale to nie jedyny powód, dla którego skoncentrowaliśmy się na modzie.
Według danych “Our World in Data”, przemysł modowy zajmuje szóste miejsce w rocznej ilości emisji gazów cieplarnianych! (Niektóre statystyki mówią nawet o piątym miejscu) Szacuje się, że odpowiada za 8–10% globalnej emisji dwutlenku węgla.
Za to zjawisko odpowiada przede wszystkim tzw. szybka moda (fast fashion), dominująca obecnie w sklepach. Odpowiada ona za masową produkcję ubrań i dodatków niskiej jakości, głównie w krajach rozwijających się, gdzie przepisy dotyczące ochrony środowiska i praw pracowniczych są niewystarczające lub łatwe do obejścia. Ten przemysł opiera się na słabo opłacanych pracownikach, w tym dzieciach, zmuszonych do pracy w niebezpiecznych warunkach.
Dodatkowo produkcja odzieży ma ogromny ślad wodny – odpowiada za 20% światowego zanieczyszczenia wody. Przemysł zużywa około 93 miliardy metrów sześciennych wody rocznie i uwalnia olbrzymie ilości mikro plastików do systemu wodnego poprzez pranie.
Szybka moda, to nie tylko nadprodukcja ubrań, to także szybko zmieniające się trendy - co było modne wczoraj, dziś jest już passe, i niska cena nowych produktów. Nie tylko kupujemy na potęgę, ale i wyrzucamy w ogromnych ilościach. Szacuje się, że ok 85% tekstyliów ląduje na wysypiskach śmieci. Także nieużywanych! Gdzie kończą te ubrania? Na krajowych wysypiskach śmieci. W portach i na dzikich wysypiskach krajów Zachodniej Afryki, np Ghany, jak . Na pustyni Atakama w Chile…
Czy może być lepszy przykład do rozmowy o ekologii, cyrkularnej ekonomii, konsumpcjonizmie i świadomej konsumpcji.
Projekt
Właśnie ze względu na tematykę, Polski Klub MasterPeace zdecydował się na współpracę z partnerami, którzy są zaangażowani w modę na kilka różnych sposobów:
Krakowskie Szkoły Artystyczne, a szczególnie Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru (SAPU) była oczywistym wyborem, zwłaszcza, że co roku ważną częścią Krakowskiego Tygodnia Mody jest No Waste Show: pokaz, na którym studenci I i II roku studiów prezentują zaprojektowane przez siebie ubrania wykonane z używanych materiałów.
Ubrania do Oddania, portal crowdfundingowy, który łączy odzyskiwanie używanych ubrań (każdy może je przysłać) ze wspieraniem celów dobroczynnych (od każdego kilograma przesłanych ubrań UdO przekazuje 50 groszy na wskazaną zbiórkę dobroczynną)
EkoCentrum Punkt Zwrotny, centrum edukacyjne, które stosuje nowoczesne techniki nauczania, w tym pokoje zagadek, aby wprowadzać dzieci i młodzież w tematykę ekologii, gospodarki obiegu zamkniętego i ochrony środowiska, patrząc na te kwestie przez pryzmat mody.
Zespół Szkół nr 3 im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Zabrzu; wieloletni partner, który kształci m.in. przyszłych techników przemysłu odzieżowego.
Dlaczego moda?
NO LABEL
Projekt edukacyjny NO LABEL (Nr: 2021-1-NL01-KA220-SCH-000034265), realizowany w ramach programu Erasmus+ (KA220-SCH), współfinansowany przez Unię Europejską, jest przedłużeniem i rozwinięciem wcześniejszych inicjatyw przybliżających młodzieży zagadnienia ekonomii obwarzanka i artywizmu.
Wcześniejszy projekt, ACT! as a Doughnut, wprowadził młodzież w świat obwarzanka i sprowadził go do poziomu lokalnego. Poprzez projektu społeczne, młodzież mogła przyjrzeć się lokalnym realiom i poszukać rozwiązań dla problemów, które uznali za istotne z ich perspektywy.
Inne projekty, takie jak Take Into Account Me, kładły nacisk na aktywność obywatelską młodzieży.
Wszystkie za punkt wyjścia brały Doughnut Economics - Ekonomię Obwarzanka; dzięki współpracy z Doughnut Economics Action Lab, mogliśmy tworzyć autorskie projekty materiałów edukacyjnych (non formal education) i wykorzystywać opracowane przez nich metodologie i warsztaty.
Artywizm to metoda, którą proponujemy młodym uczestnikom we wszystkich naszych projektach. Aktywizm poprzez SZTUKĘ pozwala rozwijać indywidualne talenty i stosować unikalne, kreatywne rozwiązania. Młodzi ludzie, pozbawieni na co dzień możliwości tworzenia sztuki (niestety, to właśnie przedmioty artystyczne usuwane są ze szkół jako pierwsze, kiedy potrzeba oszczędności lub czasu lekcyjnego na inne zagadnienia), cenią sobie możliwość kreatywnych działań w naszych projektach.
NO LABEL przeskalowuje ekonomię obwarzanka i artywizm do jednego małego wycinka kultury i życia codziennego młodych ludzi: MODĘ.
Fashion Fights Waste
W styczniu 2024 roku Kluby MasterPeace z Niderlandów, Polski, Niemiec, Rumunii, Słowacji i Macedonii Północnej, wraz z przedstawicielami Ukrainy, zainicjowały projekt edukacyjny NO LABEL. Jego celem było promowanie zrównoważonego stylu życia i świadomego konsumpcjonizmu wśród młodych ludzi na przykładzie mody – ważnego elementu ich tożsamości. Efekty przerosły oczekiwania…
JAK TO ZROBIMY?
Tworząc sojusz “NO LABEL ALLIANCE”, składający się z 24 organizacji społeczeństwa obywatelskiego (CSO), działających razem, lokalnie i ponadnarodowo.
Szkoląc 48 pracowników młodzieżowych z zakresu artywizmu i Ekonomii Obwarzanka
96 młodych ludzi w wieku 18–30 lat do udziału w działaniach projektowych, co przygotuje ich do dalszych działań aktywistycznych; staną się “twórcami zmian”: aktywnymi obywatelami, zaangażowanymi w życie swojej lokalnej społeczności, regionu, kraju i Europy.
CELE
Promowanie zrównoważonego stylu życia i świadomego konsumeryzmu wśród młodych ludzi w Europie.
Budowanie sieci Organizacji Społeczeństwa Obywatelskiego (CSO), które mają potencjał, aby stać się potężnymi motorami transformacji w kierunku bardziej zrównoważonego i świadomego społeczeństwa.
Stworzenie międzynarodowej sieci współpracy między młodymi aktywistami, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i lokalnymi decydentami, promując partnerstwa regionalne, wspólne projekty i dzielenie się wiedzą.
ERASMUS-YOUTH-2023-YOUTH-TOG (European Youth Together)
PARTNERZY
STICHTING MASTERPEACE - Holandia
Asociatia MasterPeace Ro - Rumunia
EDU 4 U - Słowacja
Growunited - Niemcy
CENTER FOR INTERCULTURAL DIALOGUE ASSOCIATION - Północna Macedonia
Fundacja Wspólnota Wielopokoleniowa - Polska
Sąd Rejonowy w Gliwicach X Wydział Gospodarczy
numer konta bankowego IBAN:
PL 44 1870 1045 2078 1068 5759 0001 Nest Bank
NIP 655 19 72 305
REGON 360123005
KRS 0000530123
EPUAP: /Wielopokoleniowa/fww
Oddział Zabrze:
ul. Bohaterów Warszawskich 2
ZABRZE 41-800
Biuro Zarządu:
ul. Kopernika 14,
KATOWICE 40-064